Monday, April 4, 2011

5s...Perlu bermula sekarang

Salam dan salam sejahtera kepada semua warga Jasabah..

5s di Jasabah telah memasuki fasa S yang pertama iaitu Sisih..namun demikian sudakah anda mengambil langkah - langkah untuk menyisihkan barang-barang anda yang tidak diperlukan? atau pun masih ada yang belum mengenali sepenuhnya apa yang dimaksudkan dengan 5s? berikut serba sedikit penerangan berkenaan 5s:

 SISIH(SEIRI/SORT)
 
MENGASING DAN MEMBUANG BARANG-BARANG YANG TIDAK DIPERLUKAN DI TEMPAT KERJA SECARA SISTEMATIK

SUSUN (SEITON/SET IN ORDER)
 
KEKEMASAN : MENYUSUN BARANG-BARANG YANG DIPERLUKAN DENGAN TERATUR DAN SISTEMATIK SUPAYA IANYA MUDAH DIAMBIL DAN DIKEMBALIKAN KE TEMPAT ASAL SETELAH DIGUNAKAN
(Mencapai dokumen dalam tempoh 30 saat)

SAPU (SEISO/SHINE)
 
PEMBERSIHAN : MEMBERSIHKAN DAN MEMERIKSA TEMPAT KERJA SECARA BERKALA DAN MENYELURUH SUPAYA TIADA HABUK/KEKOTORAN DI ATAS LANTAI, PERALATAN DAN PERSEKITARAN KERJA.
(Tanggungjawab harian untuk pembersihan ruang dan peralatan kerja individu.)

SERAGAM (SEIKETSU/STANDARDISE) KESERAGAMAN 

 MEWUJUDKAN PIAWAIAN AMALAN TERBAIK DI TEMPAT KERJA DAN MEMASTIKAN PIAWAIAN TERSEBUT DIPATUHI DI SAMPING MENGEKALKAN TEMPAT KERJA ITU BERSIH DAN TERATUR PADA SETIAP MASA. TEMPAT PENYIMPANAN YANG JELAS.
(Tempat penyimpanan peralatan dan dokumen yang jelas.)

SENTIASA AMAL (SHITSUKE/SUSTAIN)
 
DISIPLIN : MELATIH PEKERJA MENGAMALKAN SISTEM AMALAN 5S SECARA BERTERUSAN SUPAYA MENJADI TABIAT DAN BUDAYA KERJA DALAM ORGANISASI.
(Lakukan Amalan 5S secara harian.)

Jadi..diharapkan dengan penerangan yang serba ringkas ini dapat memupuk semangat 5S yang ada pada diri kita dan seterusnya mengamalkan 5S ini walau di mana juga anda berada..marilah kita bersama menjayakan 5S ini bermula sekarang!

No comments:

Post a Comment